زینب و زهرازینب و زهرا، تا این لحظه: 14 سال و 8 ماه و 19 روز سن داره

دوقلوها

در مورد دوقلو و چندقلوزایی بیشتر بدانیم

1390/11/24 15:17
نویسنده : بابای دوقلوها
3,867 بازدید
اشتراک گذاری

 

این ناهنجاری ناشی از تحریک تخمک گذاری توسط تجویز گنادوتروپین های انسانی به زنانی است که دچار نارسایی اوولاسیون (تخمک گذاری) هستند و یا ناشی از درمان زنان با لقاح داخل آزمایشگاهی و انتقال جنین میباشد.

در آمریکا از هر ۸۵ بارداری یک دوقلو (TWINS)از هر ۸۱۰۰ بارداری یک سه قلو (TRIPLETS)، از هر ۷۲۹۰۰۰ بارداری یک چهار قلو (QUADRUPLETS) و از هر ۶۵۶۱۰۰۰۰ بارداری یک چند قلو (QUINTUPLETS) به دنیا می‏آید .

اگر دوقلو ها از دو زیگوت (سلول تخم) به وجود آمده باشند آنها را دوقلوی دو تخمی یا غیر همسان DIZYGOTIC TWINS می‏نامند و اگر منشا آنها یک زیگوت (یک سلول تخم) باشد به آنها دو قلوی تک‏تخمی یا همسان MONO ZYGOTIC TWINS می‏گویند .

بر اساس منشا و نحوه ایجاد دو قلو ها وضعیت پرده‏ها و جفت‏ها فرق می‏کند. میزان دوقلوهای تک تخمی به سن مادر چندان ارتباطی ندارد ولی با افزایش سن مادر میزان تشکیل دوقلوی دو تخمی زیاد می شود . وراثت هم میزان شیوع دوقلوی دو تخمی را بر خلاف تک‏تخمی تحت تاثیر قرار می دهد.

  • دوقلوی دو تخمی (DZ)

چون باروری دو تخمک توسط دو اسپرم مختلف صورت می گیرد، دوقلو ممکن است از یک جنس یا از جنس مخالف (پسر و دختر) باشند و به همین دلیل شباهت آنان مانند برادر و خواهر معمولی است. تنها وجه مشترک آنان این است که همزمان در رحم مادر بوده‏اند. خطر امکان تکرار پدیده چند زایی در چنینی خانواده هایی ۳ برابر خانواده های معمولی است .

  • دوقلوی تک تخمی (MZ)

در این حالت فقط یک اووم (تخمک) بارور شده و یک زیگوت تکامل یافته است بنابر این دوقلو های تک تخمی همیشه همجنس هستند و از لحاظ ژنتیکی شباهت ظاهری زیادی به هم دارند . تفاوت های آنها به دلیل عوامل محیطی مثل تفاوت خونرسانی و آناستوموز عروق جفتی است . در اواخر هفته اول دوقلوهای تک تخمی از تقسیم توده سلول داخلی به دو رویان(جنین) اصلی به وجود می‏آیند . سپس هر رویان، داخل کیسه آمنیوتیک خود (کیسه آب)، با یک کیسه کوریونی و جفت مشترک به تکامل ادامه می دهد. در موارد نادری توده ۸ سلولی در ابتدای مسیر تکامل از هم جدا می شوند در این صورت ۲ آمنیون و ۲ کوریون دارند با جفت مشترک یا جدا. اگر جدا شدن دو قلو ها در هفته دوم اتفاق بیافتد یک کیسه آمنیون و یک کیسه کوریون دارند و میزان مرگ و میر این نوزادان به ۵۰ درصد میرسد و ندرتاٌ زنده به دنیا می آیند چون غالباٌ طناب نافی آنقدر دچار پیچیدگی می شود که جنین از کم‏خونی می‏میرد .

  • انواع دیگر چند زایی : دوقلو دوقلود وقلو دوقلو دوقلو دوقلود وقلو دوقلودوقلو دوقلود وقلو دوقلودوقلو دوقلود وقلو دوقلودوقلو دوقلود وقلو دوقلودوقلو دوقلود وقلو دوقلودوقلو دوقلود وقلو دوقلودوقلو دوقلود وقلو دوقلودوقلو دوقلود وقلو دوقلودوقلو دوقلود وقلو دوقلو دوقلوها دوقلوها دوقلوها دوقلوهادوقلوها دوقلوها

انواع سه قلو :
۱- اگر زیگوت ( تخم) یکی باشد سه قلو همسان هستند .
۲- اگر زیگوت‏ها دو تا باشند، در این حالت یک دوقلوی همسان و یک نوزاد جدا وجود دارد .
۳- اگر زیگوت‏ها ۳ تا باشند، از لحاظ جنسیت می‏توانند یکسان یا متفاوت باشند .

همچنین در مورد ۴ قلوها و ۵ قلوها و ۶ قلوها و ۷ قلوها چنین توضیحی وجود دارد .

  • حقایقی جالب در مورد چندقلوها : (منبع)

۱ – بیشترین وزن هنگام تولد پنج قلوها مربوط به خانواده ویلکینسونز در آمریکا بوده که نزدیک ۱۰ کیلوگرم روی هم وزن داشته اند.
۲ – هم اکنون نزدیک ۱۰۰ سری ۵قلو در ایالات متحده زندگی می‏کنند.
۳ – والدین پنج‏قلوها نزدیک به ۳۵۰۰۰ پوشک بچه باید تعویض نمایند.
۴ – اولین سری از پنج‏قلوها در سال ۱۸۷۵ در ایالات متحده به دنیا آمد که هیچ کدام زنده نماندند.

دوقلو دوقلود وقلو دوقلو دوقلو دوقلود وقلو دوقلودوقلو دوقلود وقلو دوقلودوقلو دوقلود وقلو دوقلودوقلو دوقلود وقلو دوقلودوقلو دوقلود وقلو دوقلودوقلو دوقلود وقلو دوقلودوقلو دوقلود وقلو دوقلودوقلو دوقلود وقلو دوقلودوقلو دوقلود وقلو دوقلو دوقلوها دوقلوها دوقلوها دوقلوهادوقلوها دوقلوها

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

hanieh
1 بهمن 90 9:04
آدمها وقتی میرن دنبال تحقیق در مورد چیزی که تو زندگی براشون اتفاق افتاده باشه ، عالیه ادامه بدین تا بقیه هم استفاده ببرن



ممنون که سر زدید. چشم حتما

مامان زهره
6 خرداد 91 11:00
ولي من عاشق دوقلو ها هستم

انشالله خدا یه دوقلوی نازی بهتون بده
ني ني آينده
19 تیر 91 10:07
ممنون از مطلب جالبتون
mahsa
10 فروردین 92 18:43
khoda kone ninie manam 2gholo bashe
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به دوقلوها می باشد